Karel Gott | LP MC Hrátky s láskou

  1. píseň z alba  Text  Lásko má (3:06)
  2. píseň z alba  Text  To musím zvládnout sám (3:49)
  3. píseň z alba  Text  Zdá se mi, zdává (3:02)
  4. píseň z alba  Text  Jak ten proud (2:55)
  5. píseň z alba  Text  Kouzelný song (3:36)
  6. píseň z alba  Text  Noc je dlouhá a zlá (3:02)
  7. píseň z alba  Text  Z dávných dnů (2:55)
  8. píseň z alba  Text  Hrátky s láskou (3:50)
  9. píseň z alba  Text  Prázdná náruč (3:25)
  10. píseň z alba  Text  Má v očích zář (4:01)
  11. píseň z alba  Text  Všichni nám jen závidí (3:14)
  12. píseň z alba  Text  Samotář (3:08)
Karel Gott | Hrátky s láskou

LP MC Supraphon (CS) 1133464

comments_cs/84hra.txt

V roce 1984 natočil Karel Gott romanticky laděné album, podobě jako v případě starší a vynikající desky Romantika. Někteří Hrátky s láskou s Romantikou srovnávají, ale to není zcela na místě. Jednak doba se přece jen trochu změnila a i hlas Karla Gotta znatelně vyzrál do plnější a sytější barvy. Rozhodně také toho album patří k těm nejlepším v diskografii K. Gotta a je zcela aktuální i dnes, tedy po více než 20 letech. Album je plné romantických písní a kantilén klasických hitů jako Only You nebo Unchained Melody, a vzešly z něj i hity z původní tvorby, jako superhit To musím zvládnout sám. Ozdobou alba je určitě i nádherná melodie z erotického filmu Emanuelle - Hrátky s láskou, jako stvořená pro Karla Gotta. Naopak verze písní Are You Lonesome Tonight (tedy té nejslavnější od E. Presleyho) nebo a zvláště pak Try To Remember od L. Armstronga za originálem zaostávají.

nahráno 3-4 / 1984

2009-01-28 09:13 | Pavel

Dalo by se říci - a Gott to ostatně sám přiznával - že Hrátky s láskou byly pokračováním linie nastoupené před pár lety deskou Romantika. Hrátky s láskou byly ovšem zjevně komerčnější deskou a některé z písní se staly trvalou součástí zpěvákova repertoáru. Navíc je třeba říct, že pokud se Gott rozhodl pro monotematickou desku plnou romantických melodií a klenutých kantilén, je dobře, že tak učinil právě v této době. Tehdy totiž ještě jeho hlas disponoval zářivými a nablýskanými tóny schopnými povýšit nad průměr i banálnější songy. Další podobná deska vznikla pak až roku 1991 (Nejromantičtější) a v té době již Gottův hlas postrádal onu suverenitu. K úspěchu desky Hrátky s láskou přispěly především dvě osvědčené melodie Lásko má (Oh, My Love) a Z dávných dnů (Only You), které kdysi zpíval Elvis Presley. Obě písně přednesl Gott s typickou lehkostí a suverenitou, hrají se dodnes a jsou i trvalou součástí zpěvákova koncertního repertoáru. Sázkou na jistotu byl také výběr písně Hrátky s láskou (Emanuelle), jejímž autorem byl Francis Lai a textem více než průměrným ji vybavil Zdeněk Borovec. Skutečnou lahůdkou pro uši je píseň Zdá se mi, zdává (Try To Remember), kde se zpěvák prezentuje stále velmi zvučným falzetem. Z repertoáru Elvise Presleyho pochází také další píseň Noc je dlouhá a zlá, ozvláštněná tichým polohlasem zpěváka. Další písně z desky pocházely z dílen domácích skladatelů. Velmi zdařilým příspěvkem To musím zvládnout sám rozšířil řadu Gottových hitů Jiří Zmožek, který se v této době etabloval jako velmi úspěšný autor komerčních kantilén. Pravda je, že tato píseň se stala obětí jízlivého vtipkování a zlehčování a na její popularizaci se podílela také slavná scéna s Janou Hlaváčovou z filmu Jak básníkům chutná život, ale nic to nemění na faktu, že tato kantiléna, pro Gotta tak typická, se stala trvalým hitem. Ze svého německého repertoáru použil Gott pro Hrátky s láskou píseň Bis kein Traum od již zmíněného skladatele J. Heidera s českým názvem Jak ten proud. Ladislav Štaidl se na desce uplatnil poměrně zdařilou písní Kouzelný song se zpěvákovým dvojhlasem a dále pak písní Všichni nám jen závidí. Karel Gott (ve spolupráci s Rudolfem Roklem) si na desku napsal dvě písně – Samotář, na první poslech trochu těžkopádný ve srovnání s lehkostí převzatých písní; ale píseň to není špatná. Druhou pak byla Má v očích zář, kde se zpěvák opět prezentuje ve skvělé hlasové formě, což vyniká právě v této písni s velmi úsporným hudebním doprovodem. Jako samostatný autor hudby se Karel Gott – a opět velmi zdařile – projevil svým příspěvkem Prázdná náruč.

2009-07-07 11:26 | Jaroslav

Album Hrátky s láskou by se dalo označit za jakéhosi pokračovatele alba Romantika, i když se tentokrát jednalo o romantiku v trochu více komerčním balení. Deska působí celkově trochu těžkopádně. Gottovi nelze upřít hlasové mistrovství, ale možná měl být lépe proveden výběr písní. Vysloveně mu sedla titulní skladba pocházející z filmu Emanuelle, pěkně zazpíval i Unchained Melody pod názvem Lásko má s Borovcovým textem. Českému textu k Only You, jehož autorem je Eduard Krečmar, nelze upřít nápad, jak zachovat neopakovatelný slogan a přitom napsat český text. A tak vznikla nahrávka Z dávných dnů, jejíž komerční aranžmá trochu kazí dojem. Zbytek padá hluboko pod originální verze - to platí jak pro Zdá se mi, zdává, tak i pro Noc je dlouhá a zlá, která na Presleyho originál Are You Lonesome Tonight nemá - aranžmá text písni nesedí. Nejlépe se Karel Gott předvedl v písni, kterou napsal Joachim Heider přímo pro něj - česká verze dostala název Jak ten proud. Z domácích písní se stala asi nejpopulárnější To musím zvládnout sám, snad i díky Toničce, kterou ztvárnila Jana Hlaváčová ve filmu Jak básníkům chutná život. Její hláška „musíš, Karle, musíš“ je nezapomenutelná. Možná lepší ze Zmožkových písní je E14, která ji doprovázela na singlu. Pomiňme fakt, že po přečíslování evropských silnic by po ní Gott musel cestovat někde mezi Norskem a Švédskem. Obě písně totiž vycházejí ze stejného melodického vzorce a ještě navíc jsou ve stejné tónině. Když tam nemohlo být místo pro obě, na album se dostala horší z nich. Karel Gott v té době nazpíval i několik zajímavých duetů, které vyšly jen na singlech. Především je třeba jmenovat stále populární Zvonky štěstí s Darinou Rolincovou, jejichž autorem je rovněž Jiří Zmožek. S Jitkou Zelenkovou pak nahrál příjemný duet Svět stál, na jehož druhé straně se překvapivě objevila píseň Oh baby, baby, kterou posluchači znali z přechovávaných desek tehdy zakázané Marty Kubišové. Oproti původní verzi však zněl duet Gotta a Zelenkové dost unyle. Popularitě nepřidalo ani zbytečné zpomalení, ani nový text - že by z důvodu, aby píseň připomínala původní verzi co nejméně?