Karel Gott | LP MC Kontrasty

  1. píseň z alba  Text  Když první díl začíná (3:57)
  2. píseň z alba  Text  Oheň v sobě máš (4:06)
  3. píseň z alba  Text  Svátek máš (3:09)
  4. píseň z alba  Text  Jsi krásná (3:09)
  5. píseň z alba  Text  Zdráv buď, Robinsone (2:51)
  6. píseň z alba  Text  Když milenky pláčou (2:49)
  7. píseň z alba  Text  Půlnoc probdělá (3:05)
  8. píseň z alba  Text  Holka v domě (4:00)
  9. píseň z alba  Text  Hvězda chodníků (4:03)
  10. píseň z alba  Text  Milion důvodů (2:34)
  11. píseň z alba  Text  Já opustil tě ráno (3:34)
  12. píseň z alba  Text  Za bílou záclonou (3:41)
  13. píseň z alba  Text  Taky se mnou trable jdou (2:28)
Karel Gott | Kontrasty

LP MC Supraphon Artia 1133060

comments_cs/82kon.txt

V roce 1982 Karel Gott nahrál po roční pouze opět novinkové popové album, které rovněž nevybočuje z dobrého standardu, řadí se ale spíše k těm průměrnějším. Najdeme na něm však nemálo úspěšných písní z původní i převzaté tvorby. V tomto případě, i když interpretace K. Gotta je velmi dobrá, za originály zaostává. Ať už jsou to Když milenky pláčou, Když první díl začíná či Oheň v sobě máš, nádherná Una notte speciale. Přeci jen v Gottově interpretaci vyznívají poněkud uhlazeně a méně procítěně. Původní tvorba na tomto albu vychází možná o něco lépe. Pozn.: Edici komplet doplňuje toto album nahrávka Vltavy, u které je uvedeno, že jde o snímek pořízený v roce 1973 ve studiu Mozarteum. Ve skutečnosti jde o totožnou nahrávku, která vyšla již v roce 1971 na Polydorském albu Von Böhmen in die Welt.

nahráno 3-4 / 1982

2008-10-31 14:37 | Pavel

Pro rok 1982 vyšla Karlu Gottovi LP deska Kontrasty. Vyrovnaný poměr mezi převzatými a původními melodiemi, stylová barevnost (i když název Kontrasty je přecejen trochu nadnesený – pořád je to Karel Gott bez výrazných stylových výkyvů) a stále vynikajicí interpretův hlas učinily i z této desky dobrý prodejní artikl. Desku otevírá stará melodie Cole Portera Begin The Beguine, kterou Gott nazpíval s Borovcovým textem Když první díl začíná. Hitové ambice měla také hned druhá píseň, Oheň v sobě máš, převzatá z Itálie (Una notte speciale). Zde se v jednotlivých slokách zpěvák opět prezentuje dvojhlasem, přičemž druhý hlas zachází do překvapivě hlubokých tónů, u Gotta v té době nezvyklých. Poměrně velký úspěch zaznamenala také rock’n’rollová písň Taky se mnou trable jdou (Don’t Tell Me Your Troubles od Dona Gibsona) a hitem ve své době byla také tklivá kantiléna Když milenky pláčou (Annie’s Song od renomovaného Johna Denvera). Oproti tomu u písně Já opustil tě ráno (Main Travelled Road) je cítit, že vznikla spíše pro potěšení zpěváka a kapely. Z domácích skladeb se opět prosadily písně od Karla Svobody. Zkomponoval dvě dobré, i když nijak excelentní kantilény Zdráv buď, Robinsone a Za bílou záclonou. Výrazným způsobem však do Gottova repertoáru přispěl rychlým snímkem Holka v domě. Diskotékové rytmy a skladatelská invence nutící zpěváka k excelentnímu hlasovému výkonu daly najevo, že spojení Svoboda-Gott má stále ještě co říci. Poněkud těžkopádně však vyšel další skladatelský pokus Karla Gotta (ve spolupráci s Pavlem Fořtem) Hvězda chodníků. Ze spojení Gott-Štaidl vyšel mnohem lepší kousek Půlnoc probdělá. A do třetice nejlépe vyšel Karel Gott jako autor hudby ve spojení s R. Roklem a v jejich společné písni Jsi krásná se prezentuje romanticky zasněným hlasem, který v refrénu přechází ve vypjatý tenor. Píseň Svátek máš, kterou složil i otextoval Ladislav Štaidl, není příliš výrazná a přestože se dravějšími rytmy snaží mířit výš, ve srovnání s ostatními písněmi z této desky zapadla. Nakonec je ještě třeba připomenout poslední příspěvek, Milión důvodů od Vítězslava Hádla. Při studiu písní této doby se člověk občas neubrání pocitu, že zpívali-li jiní zpěváci písně Karla Svobody či Ladislava Štaidla, jednalo se často o odpad, který odmítl Karel Gott. Na druhou stranu se tato myšlenka vkrádá i u zmíněné Hádlovy písně. V. Hádl byl totiž v této době producentem a skladatelem Heleny Vondráčkové a píseň Milión důvodů by odpovídala tehdejšímu hudebnímu směřování zpěvačky. Nicméně ani interpretace Karla Gotta jí nepomohla k vyzdvižení z průměru.

2009-07-07 11:24 | Jaroslav

Album Kontrasty přišlo v roce 1982, po ne zcela povedeném pokusu zvaném Country album. Když nic jiného, tak dokazuje, kde že je Karel Gott doma. Když první díl začíná je podařená stylová předělávka Porterovy klasiky Begin The Beguine. Šikovné umístění na začátku alba podtrhuje i vhodný text a potažmo název. Věrná originálu co do aranžmá je naopak česká verze tehdejšího hitu italské zpěvačky Alice Visconti Una notte speciale, tady pod názvem Oheň v sobě máš. Ve snaze přiblížit se originálu co nejvíce nazpíval Gott sloky dvojhlasem, přičemž spodní hlas zpívá nezvykle hluboko. Z dalších převzatých skladeb měla hitové ambice píseň z repertoáru Shakina Stevense Taky se mnou trable jdou, úspěšnější byla možná kantiléna Když milenky pláčou. Obě povedené nahrávky se staly ve své době hity. To nelze říci o poslední z převzatých - Já opustil tě ráno začne, skončí, zapomenete. Karel Svoboda napsal hit Holka v domě, který přežil dodnes, ač je dost poplatný tehdejším módním rytmům. Jinak se ale Svoboda tentokrát příliš nevytáhl. Za bílou záclonou je hlavně ve sloce průměrný slowrock, který drží nad vodou Gottův přednes, lepší refrén a pěkné kytarové akcenty. Zdráv buď, Robinsone je dobrá tak na rozezpívání jako cvičení rozložených akordů. Ladislav Štaidl zkusil napsat i text a vznikla tak milá písnička Svátek máš, hudebně nesoucí zřetelné znaky autorova rukopisu. Spolu s Gottem pak napsal song Půlnoc probdělá. Ten vyznívá trošku lacině, Gott se však ukázal jako spoluautor mnohem zdařilejších kousků. Spolu s kytaristou Pavlem Fořtem napsali téměř rockující skladbu Hvězda chodníků a s Rudolfem Roklem kantilénu Jsi krásná. Mimo album zůstal singl Mám tě s pěknou protimelodií v refrénu. Tentokrát stála za poslech i béčková strana s písní Plavá víla. Dvě rock´n´rollové nahrávky na albu by asi byly moc, proto zůstala stranou Zůzi. Svou rozjuchanou harmonikou by se na desku příliš nehodila, Gottovi však vytknu něco jiného - špatnou srozumitelnost textu, což se u něj jinak nestává.