Po dvou nemastných neslaných a zároveň také ne moc typických albech vydaných v roce 1975 nahrává Karel Gott konečně desku, která stojí za to. Byla to na jednu stranu i nutnost, pokud nechtěl ztrácet domácí publikum. To bylo nejen celá sedmdesátá léta „ušetřeno“ podrobností o zpěvákově činnosti a hlavně úspěších v západním Německu - věc z dnešního pohledu jen opravdu málo pochopitelná.
Karel Gott vydal první ze série čtyř alb, které jsou coby názvem označeny je posledním dvojčíslím roku. Je to trochu škoda, nějaký název a potažmo i titulní píseň by nejen tomuto albu slušely. Pro koho je ale obsah důležitější než obal, tento kosmetický nedostatek snadno promine.
Tato deska totiž zní svěže i po letech. Možná, že není tím nejhlubším zpěvákovým počinem, ale Karel Gott zvládl všechny písně s bravurou a zřejmě i s chutí. Po předchozích albech, ze kterých zpíval jeho hlas, musela znít až neskutečně. Posluchači ji rychle skoupili, náklad se musel dodatečně zvyšovat.
Náruč růží z hudební dílny Karla Svobody může připadat někomu jako odrhovačka, ale svého času se hrála poměrně dost. Nejsem z těch, co by ji zavrhovali, i když je jasné, že nejde o žádný poklad. Dnes by ji publikum Gottovi asi neodpustilo. Dovedu si však představit její úspěch v německy hovořících zemích, kde je vkus nastaven přece jen trochu jinak. Náladu příjemně zklidní bravurně zvládnutá píseň Vím, že je to láskou, protipólem k ní je rytmická To se ti zdálo. Další protiklad přijde hned vzápětí - po zimní Bílý sníh se snáší následuje Rád bývám chvíli sám. Píseň je zajímavá i nezvyklým začátkem - poměrně dlouhým úvodem bez doprovodu, kdy zní jen Gottův dvojhlas.
Album obsahuje i pár míst, která lze označit za slabší. Indiánská píseň lásky... co k tomu dodat? Bez sborového š-š-š by vyzněla o mnoho lépe. Pokud mám jmenovat jednu píseň, která na albu asi být neměla vůbec, pak vybírám Vlak. Mnohem lépe by asi sedla autorovi - pokud jsem doteď vyzdvihoval protiklady desky, tohle už je trochu jako pěst na oko. Rockující píseň nerockuje, jak by měla, jména v refrénu mi přijdou odfrázovaná trochu násilně. Ještě jednou ne. Dodnes jediná píseň z desky, kterou vynechávám.
Další dva Svobodovy příspěvky - Račte, slečno a především Konec ptačích árií - by si rozhodně zasloužily větší úspěch. V obou případech naplno vyniká Gottův hlas, možná jsou i méně sladkobolné než převzaté písně Léta prázdnin a hlavně Je, jaká je - verš „jak je štíhlá, jak je klenutá“ vyvolává trochu úsměv na tváři, i když je nahrávky jinak mistrovskou ukázkou střídání hrudního a falzetového rejstříku.
Ladislav Štaidl přispěl jen dvakrát, ale písně jsou to dobré - kromě už zmiňované Rád bývám chvíli sám složil ještě hravou a uvolněnou Hned zítra ráno zavolám, která ještě povyrostla lehce vtipným textem.
Pokaždé jsem zatím jmenoval pár singlových písní, které bych často na albech viděl raději než některé, které se na nich ocitly. Tentokrát by se vyřazovalo opravdu špatně, ale pár věcí nezmínit nelze. Jednak jsou to písně z jinak přitroublého filmu Romance za korunu („Nazdar Píďo“ opravdu nemá sílu hlášek z jiných českých filmů). O to lepší jsou však písně, které jediné film přežily - Svobodův Paganini je ukázkou postupně rozvíjené kantilény, která zastíní i fakt, že píseň obsahuje dvě textově naprosto totožné sloky. Jeho další píseň Záhadnou lásku mám je naproti tomu příjemně odvazová (mimochodem, Svoboda do filmu složil i nebývale rockově znějící píseň Hudba radost dává, výborně podanou Jiřím Schelingerem). Ve filmu zazní i Tvůj stín se má, Štaidlova píseň s docela vtipným textem Zdeňka Rytíře.
Musím vzpomenout Gottův singl Já viděl kvést Prahu v máji - díky době vzniku asi nedoceněná nahrávka. Patosu je v ní tak akorát, vzniknout jindy a jinde, mohla být dodnes nezapomenutá.
Na singlech vyšly i některé převzaté písně, jako například romanticky srdceryvná Měl jsem rád a mám. Z repertoáru skupiny Slade pak pochází Dál plápolej - vyznění je znatelně slabší než u originálu.
Zjevně cíleně pro vánoční trh byl určen singl Varšavský koncert s Alžbětinskou serenádou na druhé straně - obojí klasické skladby opatřené Borovcovými texty a velmi pěkně zazpívané.